Tuesday, September 2, 2014

Cand ”mai mult” devine ”prea mult”?

Oamenii, de obicei, vor mereu mai mult. Este scris in ADN-ul nostru. Inca de pe vremea cand traiam in pesteri si ieseam la vanatoare sau la cules fructe, mereu am vrut sa avem mai mult. A existat mereu o competitie, atat intre barbati cat si (mai ales) intre femei. Cine are bata mai mare, casa mai frumoasa, haine mai bune etc. 

De prin secolul XX, firmele au inceput sa speculeze asta la un nivel superior. Au fost create branduri premium, medii sau low. Cei care erau intr-adevar priceputi la marketing au stiut sa creeze branduri fabuloase, cu produse dorite de toata lumea. Mercedes, Armani, Apple etc. S-a creat aceasta idee: daca ai asa ceva, esti cineva. Iti permiti, deci ai succes, deci esti tare. Astazi insa, mai ales pe fondul crizei, multi incep sa se intrebe: merita? Merita sa platesti mai mult pentru un brand? 

Unii ar spune ca da si aduc ca argument performantele superioare ale anumitor produse, dar si beneficiile de imagine. Una este sa cobori dintr-un Logan, alta dintr-un seria 7, mai ales cand te duci la o intalnire de afaceri.

Altii ar spune insa ca nu se justifica un pret de doua ori mai mare pentru o crestere de 30% in performante. O analiza recenta aduce in discutie pretul la smartphone. Potrivit unor zvonuri, pretul lui iPhone 6 s-ar putea apropia de 1.000 de dolari. Intrebarea care se pune: vor plati consumatorii atat? 

Am luat ca exemplu cateva smartphone-uri din piata (linkuri afiliate). In prezent, un iPhone 5C cu ecran de 4 inci costa aproape 2.000 de lei. Unii ar prefera insa, la banii astia, sa-si ia un Nokia Lumia 1520 cu ecran de 6 inci sau HTC One Ace E8 la 5 inci. Altii o sa spuna ca nu are sens sa dai mai mult de 1.000 de lei pe un smartphone, mai ales daca gasesti un Allview P7 Seon

Cine are dreptate? Fiecare, in felul lui. Dar, pe masura ce producatorii chinezi sau indieni vor incepe sa-si scoata propriile modele la preturi pe langa care un Samsung pare scump, va deveni tot mai complicat pentru brandurile premium. Si nu doar in domeniul smartphone-urilor. Mai ales ca statele emergente au o cota tot mai importanta pe piata de consum. Iar oamenii de acolo, care au un salariu mediu de multe ori sub 500 de dolari pe luna, sunt foarte atenti cand cumpara ceva.


No comments:

Post a Comment